Rejestracja  

Nowy rozkład jazdy: można lepiej

Więcej pociągów na torach, nowocześniejszy tabor, szybszy dojazd, atrakcyjna taryfa – to czeka pasażerów Kolei Śląskich.
Od 9 grudnia samorządowa spółka Koleje Śląskie obejmie wszystkie połączenia w wojewódzkim ruchu pasażerskim. Jak poinformował Marek Worach, prezes Kolei Śląskich, nowy rozkład jazdy będzie dla pasażerów korzystniejszy. Po torach będzie kursować średnio 629 pociągów na dobę. W przyszłym roku przejadą one z pasażerami około 10 mln km. Będzie to wzrost o ok. 20% w porównaniu z tegoroczną pracą Kolei Śląskich i Przewozów Regionalnych.
Na głównych liniach pociągi będą kursować regularnie co ½-1 godziny. Na bocznych natomiast co 1-2 godziny.

Kolejną zmianą będzie przyspieszenie jazdy wielu pociągów. Jak zapewniał Marek Worach, wpływ na to będzie miał nowoczesny tabor oraz kształt rozkładu jazdy. W ten sposób czas dojazdu z Żywca do Częstochowy może zostać skrócony nawet o 45 minut, a z Katowic do Bielska-Białej o 1 godzinę. „Rozkład jazdy ma przyciągnąć tych pasażerów, którzy zrezygnowali z usług kolei lub mają złe skojarzenia z nią związane. Zmiany to lepszy standard obsługi oraz lepszy standard techniczny" – tłumaczył Marek Worach.

Marszałek Adam Matusiewicz liczy, że Koleje Śląskie staną się alternatywą dla komunikacji indywidualnej i odbudują nadwątlone zaufanie pasażerów do kolei.

„Koleje Śląskie od swego debiutu przeszło rok temu przewiozły o ok. 30% więcej pasażerów na linii Gliwice – Częstochowa niż jej poprzednik Przewozy Regionalne. Hitem okazało się przejęcie połączenia do Wisły. W dni powszednie mówimy o 25% wzroście, a w weekendy nawet o 50%. W ciągu roku, półtora ulegnie poprawie stan sieci kolejowej na Śląsku. Powinna zostać zakończona przez PKP PLK modernizacja niektórych linii kolejowych. Oczekujemy, że Koleje Śląskie na tych trasach wykorzystają parametry techniczne i pojadą na tych trasach minimum 120 km/h. Oczekujemy od przewoźnika sukcesu na nowych liniach" – powiedział marszałek Adam Matusiewicz.

Od 9 grudnia poszerzy się oferta sprzedaży biletów. Oprócz tradycyjnych kas, możliwości kupna w pociągu czy w Internecie, pojawią się tzw. punkty ajencyjne w sklepach czy w kioskach. Nowością będą bilety strefowe. W ten sposób np. za 3 zł można będzie przejechać ze Sławkowa do Katowic.

Koleje Śląskie wprowadzą także zróżnicowane ceny biletów w zależności od jakości trasy. Generalnie mniej będzie się płacić za przejazdy na trasach, których stan techniczny wymusza zmniejszenie prędkości pociągu.

Oprócz tradycyjnych biletów miesięcznych można będzie zakupić sieciowe imienne oraz na okaziciela. Ta ostatnia oferta kierowana jest przede wszystkim do firm. Promowane będą przejazdy rodzinne czy też zniżki dla seniorów.

W lutym przywrócona do funkcjonowania zostanie zawieszona dotychczas trasa Bytom –Gliwice. Będzie kursowało po niej 8 par pociągów.